Wednesday, December 9, 2009

Cerita di hari akhir aku bersamanya...

Semenjak aku melahirkannya, tidak pernah sedetik pun aku teralpa selain mengenangkannya
aku dan suami pasti akan di sampingnya setiap hari iaitu kebiasaanya petang.
Namun pada hari terakhirnya, aku dan suami di sampingnya dengan perasaan hiba dan sebak.
Mana tidaknya, wajahnya ditatap berserta harapan yang menggunung
walaupun aku tahu itu kuasa Tuhan.
Surah & zikir tidak pernah lekang
semua yang terbaik didoakan untuknya.

Aku menyaksikan bacaan jantungnya yang semakin rendah
berserta reaksi peparunya yang naik turun tanda dia masih bernafas
maka aku & suami terus berzikir & memanggil2 namanya,
"Abir, Abir... Mommy & Daddy datang ni. Mommy/Daddy saaayang Abir sangat. Abir sehat2 ya sayang..."
sekejap2, aku memegang tangannya lalu dia menggenggam tanganku. Aku terus merasai seluruh tubuhnya kerana aku tahu aku Akan mrindukannya.
Dengan semua yang aku & suami lakukan itu, dia semakin kuat, degupan jantungnya kembali normal. Maka aku tahu, Abir ku itu sememangnya bersemangat kuat & menyayangi ibu & bapanya...

Namun apakan daya, jika Allah sudah mengkehendakinya, takkan pula aku hendak melawan...
Aku memaksa diriku untuk membiarkan dia pergi
walaupun aku bagaikan mati tidak tahan perasaanku di saat itu.
Aku mendakapnya dekat di jantungku, seakan tidak mahu lepas walapun sesaat...
Dia nazak di pangkuanku, lalu aku merelakan dia pergi.
Innalillah...

Kini, susuku untuknya hanya dibuang...
Sengaja diberhentikan kerana tiadanya dia untuk dinikmati...
Jika tidak, itulah saat manis bersamanya...
Tapi aku mesti redha dengan ketentuan Allah
sememangnya aku sedih, tapi kenyataannya dia di Jannah...
Mommy & Daddy rindu Abir, sayang...

8 comments:

Nedrine said...

sedeynya bc..tp be strong yek dear..aku knal ko da lama n aku tau ko ble face bnda ni.u go gurl!!confinement bebaik tau.jgn pkir sgt bnda yg bkn2 tu..mane pegi rayn yg ku knal dulu?yg slalu brsemangat bile sumthing happen to u?bile ko tringt pape,ko doa byk2,zikir n bc quran k..nnti aku nngok ko kt bp ni nnti.insyaAllah..

Raihan said...

Sedih kan...mmg I was madly crying while composing that. I can't hide it, ned. But somehow it release a little bit of those sadness. InsyaAllah aku Akan trus bersemangat, but it will take a little more time. Bila aku dah boleh baca Quran nnt, maybe lg better kan...
K lah, kita jumpa kt bp nnt eh :)

Nedrine said...

yup..absolutely.nngis will reduce yr sadness...ko akan rs release la pastu.bnda ni takes time kn.tp ko kna tabah la.aku tau ko kuat beb.skang ni tgh tak ble ni,ko dgr jek ayat2 quran.nnti akan rs lega gk slowly n ble redha..wat ever it is..aku akan bg support n be by yr side forever n ever..

p/s:confinement period ni jg btul2 tau...

Raihan said...

Thanks so much ned

tintin said...

This entry really pulled strings in my heart. Sedihnya....
HUGGSS for you dear. May time and lots of doa heal your heart...

Raihan said...

InsyaAllah... Tq tin. U take care, dear

Psyche said...

Raihan,
Think of it this way, at least you have the chance to meet her, to hold her tiny hands, to place kisses on her forehead. Even though it's harder to say goodbye, at least you have had the chance of carrying her and nourishing her for almost two trimesters.

She was strong, and now, her strength is always with you and Lan..

Chekgu Yus said...

Mengalir air mata bila baca nukilan ni..bykkan bersabar ye..Allah lebih menyayanginya..